Het vervolg op de actie Shock Wave 2 uit Hongkong deed de Chinese box office dit weekend op zijn kop en kwam uit op een gezonde 64,5 miljoen dollar. Jeugdfantasiefilm Dream of Eternity deed ook behoorlijke zaken en debuteerde op $ 38,9 miljoen.

Hollywood tentpoles deden het echter veel minder goed. Warner Bros.’ Wonder Woman 1984 werd effectief uit de kast gehaald en voegde slechts $ 1,5 miljoen toe in het tweede weekend, een daling van 92 procent ten opzichte van de teleurstellende opening van $ 18,8 miljoen, volgens gegevens van Artisan Gateway. De tentstok van de superheld, die $ 200 miljoen heeft gekost om te maken, heeft in totaal slechts $ 23,9 miljoen opgeleverd en zal naar verwachting slechts iets meer verdienen. De eerste Wonder Woman- film bracht in China $ 90,5 miljoen op.

Disney / Pixar’s Soul , die opende over Disney + in markten waar de service beschikbaar is, debuteerde voor slechts $ 5,5. Te midden van een druk beeld kreeg de geanimeerde titel beperkte schermen voor zijn Chinese boog, maar dat zou enigszins kunnen veranderen dankzij de lovende mond-tot-mondreclame die de film genereert.

Terwijl Wonder Woman 1984 Chinese filmbezoekers koud heeft gemaakt – met een lage 7,8 van de ticketapp Maoyan en een 6,5 van Douban – geniet  Soul , geregisseerd door Pete Docter, nu al van een openlijk positieve ontvangst. De film met een muziekthema begon op vrijdag op de vijfde plaats en eindigde op de derde plaats op zondag, toen een uitbundige buzz de dagelijkse inkomsten omhoog duwde. Soul heeft een beoordeling van 9,6 van Maoyan, een 9,5 voor Alibaba’s Tao Piao Piao en een 9,2 voor Douban – enkele van de beste sociale scores ooit voor een Pixar-titel.

De openingstoeslag van Shock Wave 2 heeft de totale inkomsten van de eerste Shock Wave- film van $ 58 miljoen in 2017 al overtroffen . Geschreven en geregisseerd door Herman Yau, brengt het vervolg de Hong Kong-veteraan Andy Lau terug als een topexpert op het gebied van bomopruiming. Deze keer wordt het personage valselijk beschuldigd van een terroristische aanslag en moet hij zijn onschuld bewijzen terwijl hij op de vlucht is. De film heeft geklikt met Chinese actiefans en scoorde een 9,2 op Maoyan en 8 op Douban. Het verdiende $ 4,4 miljoen van zijn totaal van 656 Imax-schermen. De film wordt mede gedistribueerd door Alibaba Pictures.

De Yin-Yang Master: Dream of Eternity  is geschreven en geregisseerd door de plaatselijke tienerfavoriet Guo Jinming, wiens Tiny Times- franchise tussen 2013 en 2015 meer dan $ 300 miljoen verdiende in China. Net als veel van Guo’s werk werd de nieuwe film met een vernietigende beoordeling ontvangen van critici – sommige Chinese Marvel-fans hebben het zelfs beschuldigd van het kopiëren van visuele elementen van Doctor Strange  (2016) – terwijl het nog steeds redelijk goed presteert aan de kassa.

Dream of Eternity is een bewerking van de Japanse auteur door Baku Yumemakura’s kaskraker, fantasieroman Onmyoji, die sinds de publicatie in 1986 talloze strip-, tv-, film- en videogameaanpassingen heeft voortgebracht in Azië. Netflix wilde die pan-regionale aantrekkingskracht aanboren en verwierf de wereldwijde streamingrechten voor de titel (buiten China) en zal deze op 5 februari online vrijgeven.

Dante Lam’s The Rescue , de winnaar van het vorige weekend, viel fors en voegde slechts $ 9,9 miljoen toe voor een totaal van $ 64,6 miljoen voor twee weekends. De sterke daling zorgt ervoor dat de film geld zal verliezen en ver achterblijft bij Lam’s vorige kaskraker Operation Red Sea , die $ 575 miljoen opleverde. Het is onwaarschijnlijk dat  The Rescue  zijn productiebudget van $ 90 miljoen zal terugverdienen.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here