Hayao Miyazaki’s bijna twee decennia durende heerschappij bovenop de all-time box office-ranglijst van Japan is ten einde.

Runaway anime-kaskraker Demon Slayer The Movie: Mugen Train werd dit weekend de grootste kaskraker aller tijden van Japan en duwde Miyazaki’s geliefde klassieker Spirited Away (2001) naar de tweede plaats. Met ingang van zondag, Demon Slayer had verdiend 32470000000 yen ($ 313.900.000), volgens haar distributeur Aniplex, besting Spirited Away ‘s historische 31680000000 yen totale ( Spirited Away verdiende 30800000000 yen tijdens de oorspronkelijke 2001 release, maar kreeg een impuls aan het totaal na een heruitgave in Japan afgelopen zomer).

Demon Slayer  was een zeldzaam lichtpuntje in een zeer moeilijk jaar voor de wereldwijde filmindustrie. De film heeft records gebroken in Japan sinds de opening op 16 oktober, inclusief de grootste eendaagse bruto (1,2 miljard yen of $ 11,3 miljoen) en het grootste driedaagse openingsweekend ooit (4,6 miljard yen; $ 44 miljoen) . Demon Slayer werd ook de snelste film in de geschiedenis van de Japanse box office met meer dan 10 miljard yen en $ 100 miljoen, waarmee hij die cijfers in slechts 10 dagen bereikte (de Japanse box office is nu voor zijn lange tijd en gestage winsten gedurende weken en maanden voor toptitels ). De levendige CG-geanimeerde actie van de film bleek ook een hit op Imax en werd de grootste film ooit in Japan met $ 21 miljoen.

Demon Slayer is gebaseerd op een populaire manga uit 2016 van de Japanse kunstenaar Koyoharu Gotoge. Maar het pand werd pas een popcultureel fenomeen toen het werd aangepast tot een anime-serie voor televisie. Geproduceerd door de in Tokio gevestigde studio Ufotable, werd de serie met 26 afleveringen in 2019 uitgezonden op Tokyo MX en andere kanalen, maar werd later een grote hit toen het opnieuw werd uitgezonden op Netflix en Fuji TV. De populariteit van de serie deed de belangstelling voor de manga weer oplaaien, waardoor het een weggelopen bestseller werd. Sinds december zijn er bijna 120 miljoen exemplaren van de mangaserie Demon Slayer verkocht.

Toen Ufotable’s grote schermaanpassing van de serie dit najaar in de Japanse bioscopen te zien was, waren de omstandigheden rijp voor een kassa-bonanza. Japanse bioscopen in het hele land waren in het hele land volledig heropend na een korte periode van COVID-19-sluiting in het voorjaar. Omdat de Hollywood-studio’s de meeste van hun releases hadden uitgesteld tot 2021, had Demon Slayer beperkte buitenlandse concurrentie en waren Japanse bioscopen zeer gemotiveerd om zoveel mogelijk winstpotentieel voor de lokale blockbuster te wringen. Volgens The Japan Times speelde een multiplex in het Roppongi-district in Tokio meer dan 40 keer per dag Demon Slayer .

Diverse Japanse nieuwsuitzendingen hebben ook gespeculeerd dat het succes van Demon Slayer iets te maken zou kunnen hebben met de thema’s veerkracht in moeilijke tijden. De film vertelt het verhaal van een jongen in het Taisho-tijdperk Japan (1912-1926) die tegen de verwachtingen in vecht tegen vleesetende demonen die zijn familie hebben vermoord.

Hoe het ook zij, de film is in Japan veel meer geworden dan alleen een evenementenfilm. Volgens Bloomberg hebben bedrijven, variërend van sushi-restaurantfranchises tot koffie in blik en speelgoed maken, hun omzet en aandelenkoersen zien stijgen dit jaar na het sluiten van licentieovereenkomsten voor Demon Slayer . Drankenproducent Dydo Group Holdings Inc. kende in oktober een verkooppiek van bijna 50 procent op jaarbasis, nadat het meer dan 50 miljoen blikken met Demon Slayer- tekens op het etiket had verkocht . De aandelen van speelgoedmaker SK Japan Co. verdubbelden in de herfst in Tokio bijna als gevolg van een licentieovereenkomst met Demon Slayer-personages.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here