Kerstmis is van oudsher een tijd om te geven, niet alleen aan dierbaren, maar ook aan de minder bedeelden, waarbij veel mensen ervoor kiezen om te doneren aan een goed doel of vrijwilligerswerk tijdens de feestdagen. Dit jaar? De vraag naar steun van goede doelen is groter dan ooit.

Volgens een analyse van de denktank The Legatum Institute zijn bijna 700.000 mensen in het VK in armoede gedompeld als gevolg van de door Covid veroorzaakte economische crisis. Het betekent dat velen hun allereerste kerst tegemoet gaan en staatssteun nodig hebben, of zelfs dakloos zijn. Een toename van psychische problemen wordt de ‘stille pandemie’ genoemd. Ondertussen rapporteren sommige liefdadigheidsinstellingen enorme financiële verliezen doordat liefdadigheidswinkels worden gedwongen te sluiten en andere cruciale fondsenwervingsactiviteiten worden belemmerd door lockdowns en lokale beperkingen.

Als reactie daarop voeren veel bedrijven hun gebruikelijke liefdadigheidsactiviteiten op. Hier zijn vijf manieren waarop bedrijven mensen in nood helpen. 

1. Doneren van geld voor een kerstfeest

Het traditionele kerstfeest op kantoor is dit jaar voor veel bedrijven uit de kast. 

Sociale onderneming Beam ondervroeg 500 Britse ondernemers en ontdekte dat slechts 22 procent van plan is dit jaar door te gaan met hun kerstfeest.

Als reactie hierop heeft Beam een ​​Donate Your Christmas Party-campagne gelanceerd om bedrijven aan te moedigen het geld te doneren dat ze zouden hebben besteed aan een feest om daklozen te ondersteunen. Uit het onderzoek bleek dat 17 procent van de bedrijven al van plan is om kerstfeestjes te schenken aan een sociaal doel.

Het geld dat via de campagne van Beam wordt gedoneerd, zal een beroepstraining financieren voor mensen die dakloos zijn – hen helpen bij te scholen, hun brood te verdienen en weer op de been te komen, wat de sociale onderneming beschrijft als “het best mogelijke cadeau” voor degenen die dakloos zijn.

2. Passende donaties van klanten

Waitrose en John Lewis lanceerden vorige maand hun kerstcampagne ‘Give A Little Love’. Ze werkten samen met Home-Start, de grootste liefdadigheidsinstelling voor gezinsondersteuning en de grootste liefdadigheidsinstelling voor voedselherverdeling in het VK, FareShare.

Sinds het begin van de pandemie heeft meer dan een derde van de lokale Home-Starts – gemeenschapsnetwerken van getrainde vrijwilligers en deskundige ondersteuning die gezinnen met jonge kinderen helpen in moeilijke tijden – de vraag naar hun diensten zien toenemen. FareShare heeft de hoeveelheid voedsel die het distribueert moeten verdubbelen om aan de stijgende vraag te voldoen.

Donaties van klanten tot een waarde van £ 2 miljoen zullen worden gecompenseerd door een donatie van het John Lewis Partnership. Nog eens £ 1 miljoen zal worden gedoneerd door de winkels van de retailers die actief samenwerken met FareShare en Home-Start en een reeks lokale familie-liefdadigheidsinstellingen in de gemeenschappen die ze bedienen.

Klanten worden ook aangemoedigd om campagneproducten te kopen, van T-shirts tot hartvormige paraplu’s, waarbij 100 procent van de winst wordt gedoneerd aan de goede doelen. 

3. Kerstcadeaus voor kinderen en daklozen

Veel gezinnen hebben te maken met hun allereerste kerst die staatssteun nodig heeft, omdat de werkloosheidscijfers blijven stijgen. Een van de misschien wel de meest emotionele gevolgen is het vooruitzicht dat ze het kerstcadeau voor hun kinderen niet kunnen betalen. Als reactie hierop nemen veel bedrijven dit jaar deel aan cadeaucampagnes.

Vastgoedbedrijf Bruntwood, met hoofdkantoor in Manchester, voert een Wishing Tree-campagne in verband met een aantal regionale goede doelen. Het idee? Dat klanten, werknemers en andere lokale bedrijven kerstcadeaus schenken aan kinderen in de hele stad via online verlanglijstjes.

Een van de betrokken goede doelen is de Manchester Youth Zone, die is gevestigd in Harpurhey, een binnenstedelijk gebied dat in Engeland op de tweede plaats staat voor langdurige kinderarmoede. Het goede doel vraagt ​​om cadeautjes zoals voetballen, Pokémon-kaarten en teddyberen voor kinderen tussen zes en 19 jaar.

Ondertussen werkt taxibedrijf Addison Lee samen met Centrepoint om cadeautjes te bezorgen aan dakloze jongeren in hostels. Het doneert ook ritten om het Centrepoint-personeel te helpen tijdens de kerstvakantie aan het werk te gaan. 

4. Vrijwilligerswerk door werknemers

Vrijwilligerswerk wordt dit jaar enigszins gehinderd door de coronavirusbeperkingen en is uitgesloten voor degenen die het meeste risico lopen.

Timebank, een liefdadigheidsinstelling die samenwerkt met bedrijven om hun personeel vrijwilligerswerk te laten doen, is onverschrokken en meldt dat een groot aantal bedrijven hun werknemers aanmoedigt om deze winter vrijwilligerswerk te doen via internet. Ideeën zijn onder meer het helpen van oudere mensen om grip te krijgen op technologie, en het ondersteunen van jongeren die geen onderwijs, werk of opleiding volgen en die onevenredig zwaar zijn getroffen door Covid-19.

Mayer Capital, een vermogensbeheerder, koos ervoor om voor de eerste sessie een ‘ techy tea party ‘ te organiseren met Timebank. Vrijwilligers van het bedrijf en gasten van lokale Age UK-vestigingen werden samengebracht om op Zoom te praten met een focus op de vrijwilligers die de gasten hielpen bij het oplossen van technische problemen. Het ging naar verluidt zo goed dat het bedrijf van plan is er een vaste waarde van te maken.

Elders kiezen kleine bedrijven ervoor om hun tijd en diensten als vrijwilliger aan te bieden. Een Chesterfield-bedrijf, Lords Roofing and Sons Ltd, heeft in de aanloop naar Kerstmis gratis kleine dakreparaties aangeboden aan de lokale bevolking in nood , zodat degenen die het financieel moeilijk hebben zich tijdens het feest geen zorgen hoeven te maken over problemen met hun daken. seizoen. 

5. Virtuele evenementen voor fondsenwerving 

Fondsenwerving door middel van evenementen is een steunpilaar van feestelijke geldinzamelingsinspanningen, maar met de meeste evenementen dit jaar van de kaart, zijn sommige bedrijven in plaats daarvan overgegaan op virtuele evenementen. 

Vodafone werkt samen met Barnardo’s, dat kwetsbare kinderen ondersteunt. Een van de manieren waarop het telefoonbedrijf het goede doel heeft gesteund, is met het Kidsmas Live Concert dat op 1 december via internet werd uitgezonden (#GivingTuesday). Het evenement, georganiseerd door de president van het goede doel Natasha Kaplinsky, omvatte optredens van singer-songwriter Jamie Cullum en dichter Hussain Manawer. 

Op kleinere schaal heeft de gespecialiseerde bank DF Capital een gesponsorde virtuele ‘ Walk to Lapland ‘ georganiseerd , waarbij het personeel deze maand de afstand van het kantoor in Manchester naar Lapland zal lopen, fietsen, rennen of zelfs dansen om geld in te zamelen voor Wood Street Mission. De organisatie ondersteunt gezinnen met een laag inkomen in Manchester en Salford. 

Degenen die zich hebben aangemeld voor de uitdaging zullen elk een deel van de 3.187 km ‘afleggen’. Als de bestemming is bereikt, schenkt DF Capital £ 1.500 aan het goede doel om gezinnen in nood te helpen tijdens de feestperiode. Daarnaast zal het bedrijf ook donaties van individuele medewerkers verdubbelen tot een totaal van £ 500.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here