Voor sommigen is het instinct, anderen moeten het oefenen, maar danken is goed voor ons lichaam, onze geest en onze relaties.

Wetenschappers van de University of California, Berkeley, die meer dan 1.000 mensen tussen de acht en 80 jaar bestudeerden , ontdekten dat degenen die consequent dankbaarheid beoefenden, tal van voordelen genoten.

Fysiek hadden deze mensen een sterker immuunsysteem, hadden ze minder last van pijntjes en kwalen en konden ze beter slapen. Tegelijkertijd waren psychologische voordelen onder meer meer vreugde en plezier voelen, meer optimisme ervaren en gelukkiger zijn. Op sociaal gebied waren ze behulpzamer, genereuzer en meer medelevend, en ze gaven zelfs aan dat ze zich minder eenzaam en geïsoleerd voelden.

Waarom is het zo krachtig? Dankbaarheid stelt ons in staat het heden te vieren; het leidt onze aandacht af van giftige, negatieve emoties, zoals jaloezie, wrok en slopende spijt; en de wetenschap toont aan dat dankbare mensen een groter gevoel van eigenwaarde hebben. Onderzoek suggereert zelfs dat dankbare mensen in een betere positie verkeren om te herstellen van ernstig trauma, tegenslag en lijden.

Hier zijn vijf suggesties om in de komende moeilijke maanden dankbaarheid voor uzelf en anderen te koesteren.

1) Houd een dankdagboek bijDe theorie hier is dat hoe moeilijk het leven soms ook kan zijn, er altijd iets is om dankbaar voor te zijn. Noteer deze dingen gewoon – experts suggereren dat dagelijks het beste is – in een notebook, op uw computer of met behulp van een dankbaarheid-app. Ze kunnen variëren van de biggies, zoals een promotie op het werk, een relatie in je leven, tot het schijnbaar kleine: een kus van een geliefde, het schone water dat uit je kranen stroomt of de manier waarop het ochtendlicht de herfstbladeren raakt door je raam. Er is een hoop bewijs dat suggereert dat op deze manier een dagboek bijhouden stress vermindert, kalme gevoelens bevordert en je helpt je te concentreren op wat echt belangrijk voor je is.

2) Maak een dankbaarheidswandeling

Het beoefenen van dankbaarheid heeft meerdere voordelen, net als wandelen, dat het welzijn verhoogt, stress vermindert en helpt bij het oplossen van problemen, om er maar drie te noemen. Samen zorgen ze dus voor een krachtige combinatie. Neem 20 minuten of wat u maar kunt missen van uw dag om ergens heen te lopen waar u van geniet, met de bedoeling om bewust te zijn. Schrijf op of denk er gewoon over na: “Waar ben ik dankbaar voor in mijn leven?” Sommige mensen maken hun dankbaarheidswandelingen met een partner: om de beurt delen ze elkaar.

3) Bedank online

Als het goed voor je voelt, waarom deel je dan geen voorbeelden van waar je dankbaar voor bent op sociale media? Het kan een dagelijkse foto zijn van wat je leven de moeite waard maakt, een wekelijkse reflectie op wat er goed ging, of misschien zou je de tijd kunnen nemen voordat 2021 rondrent om te posten wat je tijdens dit tumultueuze jaar op de been heeft gehouden. Op deze manier online delen kan anderen aanmoedigen om hun eigen waardevolle gewoonten van dankbaarheid over te nemen – om nog maar te zwijgen van het op de een of andere manier tegengaan van de angstaanjagende negativiteit die tegenwoordig maar al te gemakkelijk online naar boven kan komen.

4) Oefen dagelijkse dankbaarheid

Dankbaarheid koesteren hoeft geen op zichzelf staand project te zijn, maar iets dat u in het dagelijks leven wilt inbouwen. Het actief bedanken van de mensen die u bijvoorbeeld in uw gemeenschap van dienst zijn – winkeliers, buschauffeurs, leraren of doktoren – is een herinnering aan onze onderlinge verbondenheid, vooral in een tijdperk van door pandemieën veroorzaakte sociale afstandelijkheid. Mentaal bedanken voordat je gaat slapen werkt voor sommige mensen, of hoe zit het met het maken van maaltijden om dankbaarheid te oefenen?

Bundel je krachten met je familie, huisgenoten of vrienden op afstand als je alleen woont, om te delen waar je dankbaar voor bent voor of na het eten. Het is gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar probeer de kans op groei in je fouten te zien, wees dankbaar wanneer je iets nieuws leert, en in moeilijke tijden, waar mogelijk, herinner jezelf aan de mensen van wie je houdt die je er doorheen hebben geholpen.

5) Focus op het positieve

Dankbaarheid koesteren werkt omdat het ons een positief perspectief geeft. Natuurlijk, zoals 2020 voor zo velen heeft onderstreept, is het leven soms ronduit moeilijk en lang niet elke situatie heeft een zilveren randje. Maar door onszelf eraan te herinneren dat er voortdurend positieve en negatieve ontwikkelingen plaatsvinden, en dat er miljoenen mensen zijn die op talloze manieren werken om anderen te helpen en te ondersteunen, zien we dat we de macht hebben om dingen ten goede te veranderen in plaats van toe te geven aan wat experts noemen “aangeleerde hulpeloosheid”.

Een manier om uw dierbaren te helpen herinneren aan de positieve dingen in het leven, is door ze deze feestdagen een abonnement op het tijdschrift Positive News te schenken. Door rigoureuze, oplossingsgerichte journalistiek te delen die onderzoekt wat er in de wereld werkt, help je ze een positieve mindset te oefenen in 2021 en daarna. En met uw steun voor onze onafhankelijke, inspirerende journalistiek, zouden wij u ook zeer dankbaar zijn.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here